Fizyczne sposoby na stres. Wyluzuj się!

Fizyczne sposoby na stres. Wyluzuj się!

Sposoby na stres co i raz pojawiają się w internetach. Mają one pomóc nam lepiej żyć i… wydajniej pracować. Tutaj znajdziesz podpowiedź, jak radzić sobie ze stresem i jak wyluzować się po to, żeby normalnie żyć – nie po to, żeby więcej pracować.

Stres Cię pożera? I to nie tylko ten, który pojawia się w momencie wykonywania jakiegoś ważnego zadania, ale też ten permanentny? To niedobrze! Wydawałoby się, że w czasach, kiedy stres jest towarzyszem naszego życia, można się do niego przyzwyczaić. Nic bardziej mylnego. Zerwij z nim nić przyjaźni i wdróż fizyczne sposoby na stres! Możesz do tego wykorzystać swój ogród.

 

Biologiczne sposoby na stres

Jest takie miejsce w naszych ciałach, o którym można powiedzieć, że kumuluje stres. To dość proste do wytłumaczenia. Zwróć uwagę, że kiedy się stresujesz, natychmiast Twoje barki się spinają. Czujesz to? Strach sprawia, że masz ochotę schować się we własnym ciele – najlepiej tak, żeby nikt Cię nie widział. I właśnie tym sposobem sprawiasz, że zapada Ci się klatka piersiowa, a głowa zaczyna się pochylać, tym samym ciągnąc kark za sobą. I stąd już krótka droga do odczuwania fizycznych skutków stresu. Oczywiście, nie robisz tego celowo. Tak działa Twoje ciało. Ale skoro już wiesz, że tak jest, to połowa sukcesu osiągnięta! Teraz trzeba popracować nad tymi partiami, aby stres zniknął. Czy to w ogóle możliwe? No jasne! Przecież fizyczny i psychiczny aspekt naszego organizmu tworzą nierozłączną całość.

O dziwo, sposoby radzenia sobie z tym stanem są proste jak drut:

1.       Wyprostuj się, cofnij barki, ściągnij łopatki. Połóż swoją prawą dłoń na czubku głowy i lekko ciągnij głowę w prawo. W tym samym momencie puszczaj lewy bark. Czujesz ciągnięcie w szyi? To dobrze. Wytrzymaj w tej pozycji 40 sekund i zrób to samo w drugą stronę. Powtórz kilka razy.

2.       Złap się za ręce z tyłu, dotykając nadgarstkiem nadgarstka. Pociągnij ręce w dół, ściągnij łopatki. Potem pociągnij ręce jak najbardziej do góry. Wytrzymaj 40 sekund i powtórz kilka razy.

Sposoby na stres to także bieganie, chodzenie na siłownię, a nawet skakanie na skakance. Po prostu aktywność fizyczna. Kiedy się ruszasz, ciało odpoczywa – wbrew pozorom. Męcząc się fizycznie, nie masz głowy, żeby myśleć o stresujących sprawach. Wydają się one wtedy mniej problematyczne. Bieganie i ruch w ogóle sprawdzą się w przypadku permanentnego stresu. Kiedy gonią Cię terminy, wybieranie się na spacer do parku pewnie nie będzie dobrym pomysłem. Lepiej podgonić pracę – bo w tym przypadku to akurat ona jest przyczyną niepotrzebnych nerwów.

I ostatni sposób – oddychanie przeponą. To sposób niezawodny. Dostarczając organizmowi sporej dawki świeżego powietrza, można się naprawdę odstresować. Oddychanie przeponą nie jest takie proste, jakby się wydawało. Nawet artyści-śpiewacy muszą to ćwiczyć, aby ich występy lepiej wypadały. Najpierw połóż się na ziemi, potem połóż rękę na brzuchu. Na przemian wdychaj i wydychaj powietrze. Ręka ma pilnować, czy brzuch unosi się do góry. Jeśli tak – oddychasz przeponą. Jeśli nadal podnosi się klatka piersiowa, to znaczy, że nie oddychasz przeponą. Ćwicz zatem, aż dojdziesz do wprawy.

 

Sposoby na stres – wejdź do ogrodu!

A może zwyczajnie jesteś przepracowany, zalatany? Jeśli tak, to jedynym sposobem na to, jak radzić sobie ze stresem, będzie odpoczynek, wyluzowanie. Weź urlop, zostaw wszystkie niecierpiące zwłoki sprawy za sobą. Nie wyjeżdżaj, ale zostań w domu – oszczędzisz sobie nerwów związanych z rezerwowaniem lotów, noclegów itd. Wykorzystaj własną domową przestrzeń na to, żeby odpocząć. Wyjdź na zewnątrz, połóż się na hamaku ogrodowym i zacznij nadrabiać książkowe zaległości. Albo obejrzysz jakiś film, o którym już dawno słyszałeś, że warto.

A może masz problem, bo nie możesz wyrobić się ze swoimi obowiązkami? Przychodzi nowy tydzień, a Ty już martwisz się tym, że nie zdołasz ze wszystkim wyrobić się na czas. Warto wtedy pomóc sobie w czasie weekendu. Wszelkie obowiązki, które wymagają krótkiego czasu na ich wykonanie, a jednocześnie mogą być wykonane w inny dzień, spróbuj zrobić w sobotę. Jeśli te kilka minut z pięciu dni roboczych przeznaczysz na sobotę, to nawet nie poczujesz różnicy podczas sobotniego odpoczynku, a jednocześnie będziesz miał o jeden obowiązek mniej – codziennie. Warto też zastanowić się, czy nie byłoby dobrze zmienić miejsce wykonywania niektórych obowiązków. Jeśli robisz coś na komputerze, to może ogród sprawdzi się jako miejsce alternatywne? Podczas wykonywania obowiązków dobrze jest móc zaczerpnąć świeżego powietrza.

 

Stwórz taką przestrzeń do życia, w której nie będzie miejsca na nerwy i permanentny stres. Do tego dodaj aktywność fizyczną i czas przeznaczony na odpoczynek, a wyluzowanie nawet po trudnym dniu w pracy stanie Ci się znajome. I bliskie. Kiedy pojawi się choć cień stresu, od razu postaw na sprawdzone sposoby – porozciągaj się. Zobaczysz, że Twoje życie zmieni się nie do poznania, kiedy wdrożysz na stałe konkretne sposoby na stres – zamiast ciągłego narzekania.